III RP: Zarabianie na patriotyzmie trwa w najlepsze. Nowy napój „Żołnierze Wyklęci”

Gotowy do wejścia na rynek jest nowy napój energetyczny „Żołnierze Wyklęci”. Producentem jest firma 8K, która znana jest z produkowania innej marki – napoju energetycznego „Super Ruchacz”. Inicjatorzy pomysłu podkreślają, że nie identyfikują się z narodowcami, lecz modę dotyczącą żołnierzy podziemia niepodległościowego można przekuć w zysk oraz „zainteresować tematem żołnierzy wyklętych”. Przedstawiamy Wam niektóre wypowiedzi producenta:

„Zainspirował nas wysyp produktów patriotycznych w ostatnim czasie: koszulki, spodenki, kubki. Dlaczego nie mielibyśmy zrobić napoju energetycznego? Ma szanse wzbudzić zainteresowanie samym tematem żołnierzy wyklętych. Część zysków przeznaczymy na fundację, która kultywuje pamięć o „żołnierzach wyklętych”.”

„Byliśmy gotowi do dystrybucji już dwa miesiące temu. Nasze plany przyhamowały właśnie krytyczne opinie. Ale wielu ludzi mówi nam: zróbcie to, to fajny pomysł. Zresztą wielu krytykujących przejawia w tej kwestii sporą hipokryzję. Dlaczego? Otóż na przykład widzieliśmy już pościel z symbolem Polski Walczącej i obrazem zgliszcz Warszawy po powstaniu. A wiadomo, co często robi się w pościeli. Napój energetyczny nie jest gorszy od pościeli albo podkoszulka, który po latach użytkowania może służyć za ścierkę do kurzu, kiedy się już zużyje.”

„Nasz produkt jest skierowany do tych ludzi, którzy chodzą w patriotycznych podkoszulkach i obklejają sobie samochody motywami z niedźwiedziem Wojtkiem itp. Napój Żołnierze Wyklęci kupią zapewne także osoby, które często chodzą na stadiony.”

„Daleko nam do narodowców. Nie należymy do żadnej partii. Interesujemy się polityką, ale nie udzielamy się publicznie.”

Przykład ten może posłużyć do porównania partii politycznych odwołujących się do Żołnierzy Wyklętych i ich dziedzictwa oraz wyborców, którzy dają się nabierać na otoczkę patriotyzmu. W tym przypadku zbijają one kapitał polityczny na idei, która jest im zdecydowanie obca; tak samo jak wykorzystują ją producenci produktów patriotycznych do napełnienia własnych kieszeni. W obu przypadkach jest to zysk na modzie, która ma do do siebie, że przemija i nie idzie za nią żadna idea poza ideą zysku.

Żołnierze Wyklęci poświęcili wszystko temu w co wierzyli. Dobrze więc, że zdecydowana większość „nacjonalistów” nie pozostaje głucha na ich poświęcenie i jedyne co potrafi robić, to dumnie umieszczać ich wizerunki wszędzie gdzie się tylko da, chodzić na marsze i dawać się bałamucić politycznym prostytutkom tego samego rodzaju co te, które mordowały Żołnierzy Niezłomnych i te same, na które Żołnierze Niezłomni wydawali wyrok śmierci.

Na podstawie:
wyborcza.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.