3DROGA.PL

Portal 3droga.pl

Portal Nacjonalistyczny

Zawisza Biały: Nurty gospodarcze w ideach Trzeciej Pozycji – Narodowy Syndykalizm

Narodowy syndykalizm to ideologia polityczna i ekonomiczna, która pojawiła się na początku XX wieku, szczególnie w Europie, jako odpowiedź zarówno na kapitalizm, jak i socjalizm. Jest ona kojarzona z „trzecią pozycją” i stara się integrować elementy zarówno lewicowych, jak i prawicowych ideologii. Narodowy syndykalizm kładzie nacisk na współpracę pracy i kapitału w ramach, w których priorytetem jest jedność i tożsamość narodowa. Oto przegląd kluczowych zasad narodowego syndykalizmu w ramach trzeciej pozycji:

  1. Syndykalizm: U podstaw narodowego syndykalizmu leży idea syndykalizmu, który jest formą ruchu pracowniczego opowiadającego się za ustanowieniem społeczeństwa, w którym przemysł jest własnością pracowników zorganizowanych w syndykaty lub związki zawodowe i jest przez nich zarządzany. Syndykaty te mają odgrywać centralną rolę zarówno w podejmowaniu decyzji gospodarczych, jak i politycznych.

Narodowy syndykalizm i ideologia trzeciej pozycji mają historyczne i ideologiczne korzenie, które zostały szeroko zbadane. Koncepcja narodowego syndykalizmu została zbadana w kontekście historii Włoch, szczególnie w okresie Włoskiej Republiki Społecznej (1943-1945) (Ganapini, 2007). To studium historyczne rzuca światło na znaczenie doświadczenia syndykalizmu faszystowskiego i, co ważniejsze, syndykalizmu narodowego. Dodatkowo, ideologiczna transformacja od heretyckiego marksizmu do narodowego syndykalizmu została udokumentowana w kontekście ideologicznej ewolucji Mussoliniego (Marsella, 2004).

Ponadto podkreślono związek między faszyzmem a socjalizmem lub syndykalizmem, sugerując, że faszyzm wyewoluował z socjalizmu, włączając elementy narodowo-centryczne i stając się ideologią antykomunistyczną (Yao i in., 2023). Taka interpretacja podkreśla historyczne i ideologiczne podstawy narodowego syndykalizmu i jego związek z innymi ideologiami politycznymi.

Co więcej, istnienie ruchu anarchosyndykalistycznego zostało zbadane z perspektywy prawa międzynarodowego, rzucając światło na gotowość prawa krajowego do stawienia czoła zagrożeniu ideologią anarchosyndykalistyczną w konkretnych krajach, takich jak Indonezja (Rumala, 2023). Badania te zapewniają wgląd w globalną obecność i implikacje ruchów syndykalistycznych, przyczyniając się do kompleksowego zrozumienia syndykalizmu w różnych kontekstach krajowych.

  1. Państwo korporacyjne: Narodowi syndykaliści często opowiadają się za państwem korporacyjnym, w którym różne grupy interesu, w tym pracownicy i biznes, współpracują w celu zarządzania sprawami gospodarczymi. Model ten przewiduje system, w którym pracownicy i pracodawcy są zorganizowani w funkcjonalne syndykaty lub korporacje, reprezentujące różne sektory gospodarki. Podmioty te współpracują ze sobą w ramach krajowych, kładąc nacisk na współpracę, a nie walkę klasową.

    Koncepcja państwa korporacyjnego w kontekście narodowego syndykalizmu i ideologii trzeciej pozycji była przedmiotem badań naukowych. Państwo korporacyjne, jako kluczowy element narodowego syndykalizmu, zostało zbadane pod względem historycznym i praktycznym (Wyand & Schmidt, 1940; Schmidt, 1939). Badania te rzuciły światło na wdrażanie i funkcjonowanie Państwa Korporacyjnego, zapewniając wgląd w jego działania i implikacje w ramach ideologii narodowego syndykalizmu.

Co więcej, zbadano związek między ruchami społecznymi, formą organizacyjną i alternatywami korporacyjnymi, oferując szersze zrozumienie spółdzielczych alternatyw dla tradycyjnych struktur korporacyjnych (Schneiberg i in., 2008). Perspektywa ta przyczynia się do dyskursu na temat form organizacyjnych i ich znaczenia w kontekście narodowego syndykalizmu i ideologii trzeciej pozycji.

Dodatkowo, literatura na temat porównawczego i międzynarodowego ładu korporacyjnego stanowi cenną soczewkę, przez którą można analizować państwo korporacyjne w kontekście różnych paradygmatów narodowych i ideologicznych (Chizema, 2008; Aguilera & Jackson, 2010). Zrozumienie różnorodnych perspektyw ładu korporacyjnego wzbogaca rozumienie państwa korporacyjnego jako przejawu paradygmatów ekonomicznych, prawnych i politycznych w ramach narodowego syndykalizmu i ideologii trzeciej pozycji.

Co więcej, badanie neoliberalizmu i jego wpływu na państwo i ponadnarodowe korporacje oferuje wgląd w szerszy kontekst polityczny i gospodarczy, w którym działa państwo korporacyjne (Otero, 2012; Laurell, 2015). Perspektywa ta jest kluczowa dla zrozumienia wpływu ponadnarodowych korporacji i kapitału finansowego w ramach narodowego syndykalizmu i ideologii trzeciej pozycji.

Podsumowując, państwo korporacyjne w kontekście narodowego syndykalizmu i ideologii trzeciej pozycji jest wieloaspektową koncepcją, która przecina się z wymiarem historycznym, ekonomicznym, prawnym i politycznym. Synteza tych odniesień zapewnia kompleksowe zrozumienie Państwa Korporacyjnego i jego implikacji w ideologicznych ramach narodowego syndykalizmu i ideologii trzeciej pozycji.

  1. Jedność narodowa: Narodowy syndykalizm kładzie silny nacisk na jedność i tożsamość narodową. Zwolennicy uważają, że spójny i zjednoczony naród jest niezbędny dla stabilności społecznej i postępu. Nacisk na jedność narodową może czasem prowadzić do tendencji autorytarnych w ramach ruchów narodowo-syndykalistycznych.

    Koncepcja ekonomicznej jedności narodowej w ramach narodowego syndykalizmu i ideologii trzeciej pozycji była przedmiotem badań naukowych, rzucając światło na jej historyczny, polityczny i ekonomiczny wymiar. Tradycja syndykalistyczna i włoski faszyzm zostały zbadane w kontekście nacjonalizmu i polityki, zapewniając wgląd w historyczne korzenie syndykalizmu i jego związek z jednością narodową Grand & Roberts (1980). Ta historyczna perspektywa przyczynia się do zrozumienia ewolucji syndykalizmu w kontekście narodowym.

Ponadto przeanalizowano państwo korporacyjne w działaniu, oferując praktyczny wgląd w funkcjonowanie państwa korporacyjnego w ramach narodowego syndykalizmu i jego potencjalny wpływ na gospodarczą jedność narodową (Wyand & Schmidt, 1940; Schmidt, 1939). Zrozumienie działań i implikacji państwa korporacyjnego jest kluczowe dla zrozumienia jego roli w kształtowaniu polityki gospodarczej i wspieraniu jedności narodowej.

Ponadto badania nad niepewnością polityki gospodarczej i jej wpływem na inwestycje korporacyjne, wybór struktury kapitałowej i podejmowanie ryzyka dostarczają cennych informacji na temat czynników ekonomicznych, które mogą wpływać na jedność narodową w kontekście różnych paradygmatów ideologicznych (Baker i in., 2016; Wang i in., 2014; Zhang i in., 2015; Trần, 2019). Badania te przyczyniają się do zrozumienia wzajemnych relacji między polityką gospodarczą, zachowaniami korporacyjnymi i jednością narodową.

Co więcej, rozwój teologii kontekstualnej w Indonezji w oparciu o ideę „jedności indonezyjskiej” podkreśla filozoficzny i socjologiczny wymiar jedności narodowej, oferując szerszą perspektywę na kulturowe i społeczne aspekty ekonomicznej jedności narodowej (Kurniawan & Putrawan, 2023). To multidyscyplinarne podejście wzbogaca dyskurs na temat jedności narodowej w kontekście konkretnych ideologii narodowych.

Podsumowując, synteza tych odniesień zapewnia kompleksowe zrozumienie ekonomicznej jedności narodowej w ramach narodowego syndykalizmu i ideologii trzeciej pozycji, obejmując wymiar historyczny, polityczny, ekonomiczny i socjologiczny.

  1. Antyliberalizm i antysocjalizm: Narodowy syndykalizm odrzuca zarówno liberalny kapitalizm, jak i ideologie socjalistyczne. Krytykuje kapitalizm za jego postrzegany wyzysk klasy robotniczej, a socjalizm za jego internacjonalizm i potencjał podważania tożsamości narodowej. Zamiast tego narodowi syndykaliści dążą do stworzenia unikalnego i organicznego systemu społeczno-gospodarczego zakorzenionego w specyficznym kontekście kulturowym i historycznym ich narodu.

    Koncepcja ekonomicznego antyliberalizmu i antysocjalizmu w ramach narodowego syndykalizmu i ideologii trzeciej pozycji była przedmiotem badań naukowych, rzucając światło na jej historyczny, polityczny i ekonomiczny wymiar. Literatura dostarcza wglądu w ideologiczne podstawy i implikacje tych koncepcji w ramach określonych paradygmatów narodowych i ideologicznych.

Badanie przeprowadzone przez Dutta (1935) bada związek między faszyzmem a rewolucją społeczną, zapewniając historyczny wgląd w pojawienie się komunizmu i jego wszechobecny wpływ na różne sfery społeczne. Ta historyczna perspektywa przyczynia się do zrozumienia ideologicznego kontekstu, w którym ekonomiczny antyliberalizm i antysocjalizm mogły ewoluować.

Co więcej, badania przeprowadzone przez Krieger i Meierrieks (2014) analizują wzrost kapitalizmu i jego potencjalny związek z antyamerykańskim terroryzmem, oferując wgląd w złożoną interakcję między ideologiami ekonomicznymi a zjawiskami politycznymi. Badanie to przyczynia się do zrozumienia wieloaspektowej natury ideologii ekonomicznych i ich implikacji dla dynamiki krajowej i międzynarodowej.

Dodatkowo, praca Levi-Faur (1997) zagłębia się w nacjonalizm gospodarczy i jego związek z liberalizmem gospodarczym i socjalizmem, podkreślając skomplikowaną konkurencję i współistnienie różnych ideologii ekonomicznych. Analiza ta wzbogaca zrozumienie antyliberalizmu gospodarczego w szerszym spektrum ideologii ekonomicznych.

Co więcej, badanie przeprowadzone przez Park (2003) analizuje politykę skali i globalizację południowokoreańskiego przemysłu motoryzacyjnego, rzucając światło na wzajemne oddziaływanie protekcjonizmu, liberalizacji i globalizacji. Badania te zapewniają cenny wgląd w wybory polityki gospodarczej, które mogą odzwierciedlać antyliberalne lub antysocjalistyczne tendencje w określonych kontekstach krajowych.

Podsumowując, synteza tych odniesień zapewnia kompleksowe zrozumienie ekonomicznego antyliberalizmu i antysocjalizmu w ramach narodowego syndykalizmu i ideologii trzeciej pozycji, obejmując wymiar historyczny, polityczny i ekonomiczny.

  1. Antyglobalizm: Narodowy syndykalizm jest często kojarzony z nastrojami antyglobalistycznymi. Jego zwolennicy opowiadają się przeciwko wpływom międzynarodowego kapitalizmu i komunizmu, starając się przedkładać interesy narodowe nad globalne siły gospodarcze.

    Odniesienia zapewniają wgląd w ideologiczne wymiary antyglobalizmu w ramach narodowego syndykalizmu i ideologii trzeciej pozycji Egeland (2021). omawia ideologię porządku nuklearnego, rzucając światło na globalne zarządzanie technologią nuklearną i jej implikacje dla suwerenności narodowej i globalnych wpływów (Mustafa i in., 2019). bada wpływ globalizacji na Afganistan, podkreślając destabilizujący wpływ przedsiębiorstw ponadnarodowych i osłabienie państw narodowych. Müller (2017) bada związek między populizmem, de-globalizacją i konkurencją medialną, podkreślając wzrost antyglobalistycznej retoryki i polityki. Te odniesienia wspólnie przyczyniają się do zrozumienia ideologicznych podstaw i implikacji antyglobalizmu w kontekście narodowego syndykalizmu i ideologii trzeciej pozycji.

Należy zauważyć, że narodowy syndykalizm był kojarzony z różnymi ruchami i kontekstami politycznymi, a interpretacje jego zasad mogą się różnić. Ponadto niektóre przejawy narodowego syndykalizmu w historii były związane z autorytarnymi lub faszystowskimi reżimami.

  1. Aguilera, R. and Jackson, G. (2010). Comparative and international corporate governance. Academy of Management Annals, 4(1), 485-556. https://doi.org/10.1080/19416520.2010.495525
  2. Baker, S., Bloom, N., & Davis, S. (2016). Measuring economic policy uncertainty*. The Quarterly Journal of Economics, 131(4), 1593-1636. https://doi.org/10.1093/qje/qjw024
  3. Chizema, A. (2008). Institutions and voluntary compliance: the disclosure of individual executive pay in germany. Corporate Governance an International Review, 16(4), 359-374. https://doi.org/10.1111/j.1467-8683.2008.00689.x
  4. Dutt, R. (1935). Fascism and social revolution.. Journal of Educational Sociology, 8(7), 448. https://doi.org/10.2307/2960802
  5. Egeland, K. (2021). The ideology of nuclear order. New Political Science, 43(2), 208-230. https://doi.org/10.1080/07393148.2021.1886772
  6. Ganapini, L. (2007). The dark side of italian history 1943–1945. Modern Italy, 12(2), 205-223. https://doi.org/10.1080/13532940701362730
  7. Grand, A. and Roberts, D. (1980). The syndicalist tradition and italian fascism. The American Historical Review, 85(2), 426. https://doi.org/10.2307/1860645
  8. Krieger, T. and Meierrieks, D. (2014). The rise of capitalism and the roots of anti-american terrorism. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2470363
  9. Kurniawan, M. and Putrawan, B. (2023). Development of contextual theology in indonesia based on the idea of “indonesian unity” according to soekarno–hatta by eka darmaputera. Dialog, 62(1), 86-94. https://doi.org/10.1111/dial.12781
  10. Laurell, Ä. (2015). Three decades of neoliberalism in mexico. International Journal of Health Services, 45(2), 246-264. https://doi.org/10.1177/0020731414568507
  11. Levi-Faur, D. (1997). Economic nationalism: from friedrich list to robert reich. Review of International Studies, 23(3), 359-370. https://doi.org/10.1017/s0260210597003598
  12. Marsella, M. (2004). Enrico corradini’s italian nationalism: the ‘right wing’ of the fascist synthesis. Journal of Political Ideologies, 9(2), 203-224. https://doi.org/10.1080/13569310410001691217
  13. Mustafa, A., Murtaza, G., & Bhatti, S. (2019). Tripartite globalization, afghanistan and rahman’s in the light of what we know. Global Social Sciences Review, IV(IV), 1-7. https://doi.org/10.31703/gssr.2019(iv-iv).01
  14. Otero, G. (2012). The neoliberal food regime in latin america: state, agribusiness transnational corporations and biotechnology. Canadian Journal of Development Studies/Revue Canadienne D Études Du Développement, 33(3), 282-294. https://doi.org/10.1080/02255189.2012.711747
  15. Park, B. (2003). Politics of scale and the globalization of the south korean automobile industry. Economic Geography, 79(2), 173-194. https://doi.org/10.1111/j.1944-8287.2003.tb00207.x
  16. Rumala, L. (2023). Existence of the international anarcho-syndicalism movement based on indonesian law perspective. Journal of Digital Law and Policy, 3(1), 1-12. https://doi.org/10.58982/jdlp.v3i1.322
  17. Schmidt, C. (1939). The corporate state in action.. International Affairs (Royal Institute of International Affairs 1931-1939), 18(6), 855. https://doi.org/10.2307/3019603
  18. Schmidt, C. (1939). The corporate state in action.. International Affairs (Royal Institute of International Affairs 1931-1939), 18(6), 855. https://doi.org/10.2307/3019603
  19. Schneiberg, M., King, M., & Smith, T. (2008). Social movements and organizational form: cooperative alternatives to corporations in the american insurance, dairy, and grain industries. American Sociological Review, 73(4), 635-667. https://doi.org/10.1177/000312240807300406
  20. Trần, Q. (2019). Economic policy uncertainty and corporate risk-taking: international evidence. Journal of Multinational Financial Management, 52-53, 100605. https://doi.org/10.1016/j.mulfin.2019.100605
  21. Wang, Y., Chen, C., & Huang, Y. (2014). Economic policy uncertainty and corporate investment: evidence from china. Pacific-Basin Finance Journal, 26, 227-243. https://doi.org/10.1016/j.pacfin.2013.12.008
  22. Wyand, C. and Schmidt, C. (1940). The corporate state in action. Journal of Marketing, 4(3), 304. https://doi.org/10.2307/1246723
  23. Wyand, C. and Schmidt, C. (1940). The corporate state in action. Journal of Marketing, 4(3), 304. https://doi.org/10.2307/1246723
  24. Yao, B., Tao, J., & Wang, Z. (2023). Comparative study of fascism and ultra-nationalism: concept and case. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, 2(1), 34-47. https://doi.org/10.54254/2753-7048/2/2022321
  25. Zhang, G., Han, J., Pan, Z., & Huang, H. (2015). Economic policy uncertainty and capital structure choice: evidence from china. Economic Systems, 39(3), 439-457. https://doi.org/10.1016/j.ecosys.2015.06.003

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *