W Pół Drogi nr.2: Słowo Wstępne
Wzrost znaczenia kwestii narodowej w
obrębie debaty publicznej i w stosunkach politycznych spowodował,
że najważniejszym współczesnym procesom społecznym, które miały
przebiegać w warunkach przewidywanej amalgamacji
kulturowo-etnicznej, towarzyszy powrót resentymentów narodowych.
Zaistniała sytuacja jest zręcznie wykorzystywana przez partię
rządzącą do kanalizowania wzrostu nastrojów tożsamościowych, do
umocnienia idei propaństwowej, która w sytuacji realizacji bieżącej
polityki, nie może stać się szansą na zbudowanie jedności
narodowej. Zagrożenie wykorzystania nastrojów społecznych w
partykularnych rozgrywkach politycznych, powinno zmusić środowiska
narodowe do zwiększonego zainteresowania refleksją nad
zależnościami między postulowanymi modelami modernizacji
społecznej a obserwowanymi procesami odtwarzania i umacniania więzi
narodowej. W związku z powyższym,wymaga to od środowisk
narodowych nie tylko zajęcia aksjologicznego stanowiska w kwestii
znaczenia siły tożsamości narodowej dla kształtowania się ładu
społecznego, ale również wyjaśnienia zróżnicowanych znaczeń
pojęcia polskiego nacjonalizmu, a także oceny relacji między
społeczeństwem obywatelskim a nacjonalizmem. Próby elementarnego
chociażby usystematyzowania poglądów na temat nacjonalizmu
polegają najczęściej na wskazaniu dwóch podstawowych sposobów
próby implementacji poglądów narodowych, bo legitymizacja władzy
dla nacjonalizmu pozostaje niezmienna i pochodzi od narodu. Pierwszą
jest droga tzw. rewolucji narodowej jakkolwiek zdefiniowanej, a druga
zaś dotyczy drogi parlamentarnej vide nacjonalizmu
demokratycznego.
Dlatego na łamach „W pół drogi’,
chcielibyśmy w sposób otwarty, kompleksowy a przede wszystkim
pluralistyczny względem środowisk i poglądów, spróbować dokonać
swoistej „wiwisekcji” predyspozycji opiniotwórczych, a może
używając patetycznych sformułowań, narodowotwórczych sił
polskiego ruchu narodowego. Rozważania aksjologiczne na temat
nacjonalizmu nie mogą ograniczyć się do samego „środowiska”.
Muszą objąć także jego relacje z najważniejszymi procesami
społecznymi, zwłaszcza z modernizacją i kształtowaniem się
społeczeństwa obywatelskiego. Przedmiotem uwagi stają się
różnorodne koncepcje państwa ujmowane z punktu widzenia jego
struktury ustrojowej, a zasadnicze pytanie, jakie można w związku z
tym postawić, nie dotyczy problemu, w jakim stopniu państwo
narodowe („nacjonalistyczne”) mogłoby sprzyjać postępowi
społecznemu i społeczeństwu obywatelskiemu, ale w jaki sposób
budując społeczeństwo obywatelskie w ustroju demokratycznym,
nacjonalizm mógłby się stać źródłem inspiracji do myślenia
kategoriami rozwoju pokoleniowego.