Portal 3droga.pl

Portal Nacjonalistyczny

Viktor Zaytsev: Shrek jako polityczny ideał dla tradycjonalistów XXI wieku.

Od Redakcji: Tekst ten ma zarówno wartość humorystyczną, jak i merytoryczną, gdyż pokazuje, że nawet w dziełach współczesnej popkultury, możemy szukać wartościowych wzorców. 

Na początku pierwszej części Shrek mieszka w lesie, zgodnie z ideałami Ernsta Jüngera, skutecznie przeciwstawiając się żołnierzom lorda Farquada, którzy symbolizują Lewiatana-wszechmogące, ale i podłe państwo. Następnie agresywnie przeciwstawia się imigrantom, którzy zostali eksmitowani z terenów naszego bohatera (to jest moje BAGNO, to jest mój dom). W następnych scenach można zobaczyć jego pogardliwy stosunek do cywilizacji miejskiej (scena z przybyciem do Dulloc). Ponadto, wykonując misję dla Pana, nie prosi na przykład o amnestię, pieniądze czy nowy dom, lecz nadal broni swojej ziemi według koncepcji Blut und Boden. Jego oryginalny stosunek do księżniczki Fiony jako podstępnej przedstawicielki klasy rządzącej rezonuje również z pruskim socjalizmem koszar pruskich na Węgrzech. 

W drugiej części, jego antylewiatańskie poglądy są jeszcze bardziej wyraziste.  Żartobliwie potraktował ojca Fiony, króla Harolda, jeszcze przed jego śmiercią. Antagonista Shreka-Książę z bajki symbolizuje człowieka liberalnego, bogatego, zepsutego, ale pustego i słabego w środku. 

Trzecia część komplikuje sprawy trochę bardziej, jednakże Shrek wciąż pozostaje ojcem i tradycyjną głową rodziny. Jednak co najważniejsze, odmawia korzystania z dobrodziejstw współczesnego świata i wraz z rodziną nadal żyje na ojczystych bagnach. 

W czwartej części broni praw swojego narodu w równoległym świecie i akceptuje tożsamość. Tu nic nie trzeba wyjaśniać. 

Jedyne, co nie jest do końca jasne, to metafizyka Shreka. Pozostaje dla nas zamknięta, nie wiadomo, czy Shrek wierzy w Boga, czy w bogów. Jednakże poza tym, jego poglądy są w 100% tradycyjne. 

Powyższe tłumaczenie jest własnością portalu 3droga.pl. Kopiowanie go i modyfikowanie bez zgody Redakcji jest zabronione.

Tłumaczenie: Gabriel Malczewski

Oprawa graficzna: Resistance Arts

One thought on “Viktor Zaytsev: Shrek jako polityczny ideał dla tradycjonalistów XXI wieku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.